maandag 10 maart 2008

Balletje Balletje


Hoe lang zou dat geleden zijn. Balletje Balletje. Nee niet een spel, maar een fysiotherapie hulpmiddel. Om je longen sterker te maken en slijm op te hoesten. Zullen wel cfers zijn die hem nog kennen. Je blaast of zuigt aan zo'n stom apparaat en dan gaan er balletjes omhoog! hmm. Maar wat hebben we nog meer gehad. Peak-flow, flutter, pep-masker, spirometer. Er zullen er nog heel wat geweest zijn, maar kom zo niet op de namen.

Maar dat balletje balletje ding, heb ik dus gebruikt toen ik nog een klein meisje was. Maar heb hem gister toch weer eens uit de kast getoverd. Want ik heb gehoord dat als je diep in en uit ademt, je co2 ook wat minder wordt. Dan adem je dus co2 meer uit. Dat doet de kapbeademing eigenlijk ook. Dus we gaan vanaf vandaag terug in de tijd. Balletje Balletje, doe je werk!

Als er nog cf-ers zijn die nog andere dingen weten wat ze ooit gebruikt hebben of nu nog gebruiken, laat het maar even weten, vind ik wel leuk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe heet zo een balletje balletje ding alweer?

Greetx Bart

Irène zei

Ook het pep-makser en een soort balletje balletjeding, maar dan met een schijf die je omhoog moest zuigen. Ik kreeg dat ding in het WKZ in 1992... Vooroorlogs dus. ;-)

Anoniem zei

Ik kreeg op mijn 5e een blaaspijp van mijn vader... Je raad het al. ga jij maar kijken of je pijltjes door het keukenraampje naar binnen kunt schieten...

Werkt wel uitstekend.. er is maar 1 probleem... Ik kan geen pijltjes maken, dus ik heb tijdens mijn kennismaking met mijn vrouw gevraagd of zij het wel kom..

en Ja, niew slachtoffer voor het maken van pijltjes...

Groetjes, Maarten. en in de zomer doen we het nog, in de achtertuin, vogels van het dak jagen, vooral die duiven die schijten zo vreselijk.


Hi hi, later

P.s. waar kunnen we die mooie foto's van jou van het uitje zien...??