vrijdag 15 juni 2007

Wil toch nog even iets vertellen.

Ik was een tijdje terug bij Irene en Sjoerd en ik weet niet meer hoe we erop kwamen. Maar we hadden het erover dat als mensen in verwachting zijn of iemand zien die in verwachting is al snel met de uitspraak 'als het maar gezond is' komen. En wij vonden dat dus toch wel een aparte uitspraak. Want wat als het niet gezond is........ Nu heb ik het daar ook nog 2 x bij Inge thuis met haar en nog andere mensen over gehad. En ik kon daar toch niet goed uitleggen waarom Irene en ik dat nu zo aparte uitspraak vonden. Iedereen vond het toch een normaal uitspraak, maar wij hadden daar toch een beetje een raar gevoel bij. Nu kan ik weer niet goed uitleggen, wat ik hiermee nu wil zeggen. MAAR! Ik was dus afgelopen week bij Inge en me moeder las een boekje. 'Moeders' heette dat geloof ik. En die beschreef dat ook. En ik kan het niet laten om dat toch even over te typen. Is best een stukje geloof ik, maar hier komt het.

Als het maar gezond is?!

Ik ben de gelukkige moeder van twee lieve kinderen. Mijn oudste kind heeft (de erfelijke) taaislijmziekte. CF. Na heel lang nadenken, hebben we er indertijd voor gekozen toch nog een tweede kind te willen. De zwangerschap verliep gelukkig heel goed en we kregen een schitterende zoon. Pas na zes weken konden we hem laten testen of hij ook ziek was. Dat was een heel spannende tijd. Een ding was vooral erg naar. Ik weet natuurlijk dat veel mensen het zonder slechte bedoelingen zeiden. Maar als ik met mijn kinderen aan het wandelen was en er keek iemand in de wagen werd er vaak gevraagd: 'En, is hij gezond?' Diegene was zich er dan niet van bewust dat onze dochter ziek is, maar het kwam vaak heel hard aan. Soms kon ik het niet laten en antwoordde dan: 'Dat is nog maar de vraag, we horen het over een paar weken!' Gelukkig is onze zoon gezond. Daar zijn wij heel dankbaar voor. Wat ik graag wil zeggen is: denk alsjeblieft na bij wat je zegt. 'Als het maar gezond is!' of 'Is het gezond?' Kan mensen ongewild pijn doen.

Ik hoop dat ik nu met dit stukje niet mensen laat denken dat ik die uitspraak echt fout vind en niet gezegd moet worden, maar het heeft me wel aan het denken gezet.........

Geen opmerkingen: