zaterdag 3 september 2005

MAANDAG: Eerst dus melden bij de opnamebalie. Konden al snel naar de afdeling. B3west dus. jaja heb goed opgelet. Werden we in een wachtruimte gezet......en maar wachten. En wie zag ik daar in een rolstoel voorbij komen...Esme!!!!!! Boh wat was ik blij om die te zien! Maar ja toen kwamen dr zus en haar moeder langs, dus daar hebben we even mee gekletst. Met Esme mocht ik niet praten, streng segregatiebeleid daar he! Geen cf-ers meer bij elkaar en alleen met mondkapjes op de gang naar een onderzoek. Ook niet meer even leuk naar de winkeltjes of restaurant in de hal ofzo. Echt erg! Maar ja even met hun gekletst, en veel veel groetjes en knufjes voor Esme gegeven. Nou na een tijdje mocht ik naar me kamer. En ja hoor, eerste keer volwassen afd. Meteen op een kamer met een vrouw van minstens 70! Maar ja ze wilde zich niet voorstellen ofzow, nou ja dan niet he! Nou toen een opname gesprek met zo co assistent. Die was wel aardig enzow. Alleen k kreeg een super lange hoestbui, daar schrok die wel van hahha nog niks gewend he. s avonds kwam zelfs nog een andere doc vragen of k misschien een kuur nodig had, omdat die co-assistent zo geschrokken was. Hiii heb ik maar ff uitgelegd dat t wel meeviel allemaal. Nou na dat gesprek kwamen lieve Bas En Lieve Azarja binnen lopen. Hartstikke illigaal natuurlijk 2 getransplanteerde cfers bij me op de kamer. hahha ze werden ook nog tegen gehouden, maar ja ze waren toch al binnen. Hahah heb echt gelachen met ze, kreeg allemaal tips wat k moest doen de komende 2 weken. En wat vooral niet ook he. En ze vonden me rolstoel helemaal cool, vooral de metalen velgen;) hahha. Nou die dag was t lekker rustig, had alleen maar de mantoux zetten en Rontgenfoto's. Nou die mantoux stelde niet veel voor, ff zo klein prikje net onder je huid in je arm. En toen naar de rontgen...nou wat een doos werkte daar. Moest 5 foto's ofzow, en ze liet me dus ook 5 x aan en uit kleden. Was echt kapot! Beong ze ook nog te zeuren dat me zuurstof slang wel wat in de weg zat. hahhha raar vrouwtje! Maar ja toen zat me dag dr wel op. Nog beetje met de zaalarts praten en toen maar tv kijken in bed. En naar t geklaag van de oude vrouw horen.
DINSDAG: Ja ik moest deze dag nuchter zijn vanaf 12 uur snachts. Dus geen sondevoeding met als gevolg, lage suikers!! aaaah wat is dat toch lastig. Word je trillend in bed wakker. Maar ja snel om 9 uur naar de echo want daarna mocht ik eten en drinken. Nou die echt stelde neit veel voor. Alleen keek die dokter steeds heel moeilijk. Was wel grappig En ik moest 10 min me mond houden hahha Nou de mensen die me kennen, weten wel dat dta neit lukt. Maar ja daarna snel naar me kamer en ranja drinken! Fieuwwww dat voelde beter. Daarna moest k weer naar de longfunctie, moest ongeveer 4 verschillende blaasdingen doen. Was wel vermoeiend, maar niet vervelend ofzo. Moest eigenlijk al die testen nog een keer nadat je ventolin hebt gekregen, maar daar ga ik van trillen enzo dus dat hoefde gelukkig niet. Yessss! En toen moest ik een vermeting. Dan ga je liggen en dan plakken ze wat plakkertjes op je armen en benen en dan daar snoertjes aan en dan ff stil liggen en toen was t al klaar. Merk je dus ook niks van! Maar toen kwam t! Ze moesten een bloedgas prikken, en die was om te kijken of k woensdag de fietstest wel aan zou kunnen. Dus ik word in een hokje gezet, 10 min zonder zuurstof, anders zijn die waardes niet goed. Dus k zit daar komt na een half uur die arts en die zegt ja ik prik je niet, we doen dat boven op de afdeling wel. Ahhhhhh ik balen! Nou wij naar boven, en sommige weten inmiddels hoe bang ik voor bloedprikken ben! Dus ik helemaal in de zenuwen. Nou na een tijdje kwam er een andere dokter, weet ze naam niet meer, maar die ws heel aardig. Hij ging dus in een slagader prikken in me arm, die naald zat wel goed maar t slangetje zoog vacuum, dus t moest opnieuw! Nou nog een keer proberen, weet t zelfde! Nou toen had ik al zoveel zitten janken en schreeuwen dat die me maar even met rust liet. Toen moest ik wel snel door naar de scan! Komen we daar....moest ik een infuus om wat spul ingespoten te krijgen! Aaaaah weer 2x prikken en dus weer mislukt he! DUs wij weer naar de afd. daar laten prikken door een anesthesist! En die lukte t in 1x! Maar ja die dacht dus, dan probeer ik meteen die bloedgas nog s uit die pols....was al de 3ekeer. maar ja die mislukte ook! Nou toen toch maar snel terug naar de scan. Met infuus! nOu die scan stelde ook nii veel voor. duurde en half uur denk ik. Plat liggen.Nou toen had ik wel even zo iets van.....ohhh tis toch wel erg, ik lig hier voor screening. toen drong t pas tot me door dat ik niet voor een nieuwe auto ging! tjah....duurde ff. Maar ja toen weer naar boven en wat hoorde ik daar.....we moeten 16 buisjes bloed hebben! Aaaaaaaah shit en dat mocht niet uit het infuus want ze waren bang dat we die nog nodig hadden voor t 2e deel van deze scan! Maar ja gelukkig kwam er sinds tijden bloed uit me porthacat! Dus daar kwamen 16buisjes bloed uit! Yesss. lucky me! Maar ja geen bloedgas dus, dus morgen wel de fietstest en maar hopen dat ik t aankan! 's avonds kwam Bart (leiding van fok3) nog bij me op bezoek! was echt heel erg gezellig. hij was dit jaar niet mee, dus had m al een tijdje niet gezien, dus ff bijkletsen en vooral heel erg lachen. Was wel gezellig avondje dus!
WOENSDAG: Tjah deze dag begon met me favoriete bezigheid.....NOT!....praten met een maatschappelijkwerkster. En die moest er bij mij zien achter te komen, hoe graag je nieuwe longen wilt, hoe je je leven ziet, hoe je je toekomst ziet. en hoe ik me toekomst met nieuwe longen zag en daar het weer zelf gaan eten bij! Want dat moet ik dan gaan doen, want dan willen ze liever geen sondevoeding meer geven ivm onstekingen. Maar ja dat gesprek dus,.....Wat een k*tvragen zeg! Hoe ik t vond om cf te hebben, of je medicijntrouw bent, of ik me wel goed zal gedragen met nieuwe longen, niet te veel feesten enzo he! hahha dat mens dacht echt dat k met nieuwe longen op de bank ga zitten. maar ja toen wilde ze ook nog me hele levensverhaal weten. Wat ik er van vond om een pleegkind te zijn enzow,,,,aaah ik ergerde me joh! Maar zegt ze aan t eind van gesprek..ja mij zie je niet meer, ik ga hier weg, dus je krijgt hier vanaf de volgende keer een nieuwe maatschappelijkwerkster. met andere woorden, je moet dan alles opnieuw vertellen! Maar ja toen ze weg was, ff lekker liggen. Energie sparen, want daarna was De fietstest! En onder die fietstest moest 2x een bloedgas uit de pols weer geprikt worden! Aaaah maar ik had geluk, want omdat t bij mij niet lukte moest ik gewoon fietsen. Nou ja gewoon.....Kreeg allemaal stikker op me buik en borstkas geplakt. Bloeddrukmeter om, saturatiemeter op me vinger, Mondstuk in, normaal krijg je een masker op, maar die was te groot voor me hahha, dus een mondstuk in en neusklem op. En toen in zo ligfiets en fietsen maar. Nou naar 7 min was t egt op! want dat moet zonder zuurstof he. Nou en toen, dit moet k ff vertellen, vond t zelf heel grappig. Die dokter wat daarbij stond he die moest dat mondstuk vasthouden, omdat je niet je tanden dr op mag zetten. En met zo mondstuk in je mond kan je niet slikken he. Dus hij haalt dat ding uit me mond na die fietstest en een kwijl kwam er mee man! Schaamde me dood hahhaha! maar moestook wel lachen, met t laatste beetje lucht wat ik er nog uit kon krijgen! maar ja na die test snel anar de afd, en uitrusten. later op de dag ging ik nog voor een scan. Nou die was wel te doen alleen t plat liggen was vervelend. Had wel me i-pod mee dus dat was wel lekker. verder moest ik die dag alleen nog even met de dietiste praten. Daar kwam niet veel bijzonders uit, alleen dat ik als k op die lijst wil en kom 1.3 kilo aan moet komen. haha dat moet wel lukken lijkt mij! Moet nu van die pakjes bij voeding gaan drinken overdag. Ook om me maag al wat te gaan trainen voor t echte vaste voedsel na de transplantatie. Nou toen was deze dag ook weer om he!
DONDERDAG: haha k was vroeg uit bed vandaag, want ik had vandaag en paar kleine onderzoeken en dan kon ik naar huis! De dag begon om 9 uur met een bezoekje aan de kaakchirurg. Nou en als ik ergens dacht van; hier komt niks raars uit. was t hier wel. En ik heb dus te horen gekrgen dat me verstandskies linksonder dr zo snel mogelijk uitgehaald moet worden. aaaaah shit dat doet egt pijn! Dus moet morgen maastricht t zkh bellen, voor een afspraak. Want als k getransplanteerd ben, word dat een bron van infectie, want die tand ligt scheef en dr zit een mini ontstekinkje. een gezond mens zou dat nooit merken, maar omdat ik dan zo vatbaar voor infecties ben moet die er voor de zekerheid zo snel mogelijk uit. Dus ja dat doen we dan maar he. En toen moest ik tot 2 uur wachten tot t volgende onderzoek. En Rianne en Dennis wilde langs komen, maar ja die hebben cf he dus die mogen niet bij mij op de kamer en al helemaal niet op de afdeling komen. Dus wat doe je dan......tuurlijk afspreken in het ronald mc donald huis! hahhhah was echt heel gezellig hoor. Maar ja om 2 uur moest k weer terug voor een ecg en een echo van t hart. Nou waren we eigenlijk zo mee klaar. Moest eigenlijk ook nog dat 2e deel van die scan van dinsdag, maar ja ik heb maar 1 long! en omdat die scan is om je 2 longen te vergelijken, had t natuurlijk geen zin om deel 2 ook te doen. Deel 1 was eigelijk ook al voor niks, daar kunnen ze nu ook niks mee maar ja! Nou en de looptest is naar volgende week verschoven dus ja. Was lekker vroeg klaar. Dus snel tas inpakken en naar huis! .............................Nou en wat ik toen ben gaan doen staat weer in me dagboek. daar hou ik ook weer even me weekend bij, wand k ga leuke dingen doen. En Maandag ga k weer naar utrecht. Dus volgende week vrijdag een verhaal van de 2e week screening. 4 down.....4 to go...!!!!!!!! he Eline;)
MAANDAG: Nou maandag begon met een bezoekje aan de k.n.o. arts. Gingen ze met een slangetje in je neus kijken en ff in je oren kijken. Stelde niet veel voor dus. Maar ineens zei die dokter, ja we hebben geen scan van je bijholtes, dus daar moet je dan maar voor terug komen over een week ofzo. Maar ja dat wilde ik niet, want dan duurt t weer langer voordat k hoor of ik op de lijst mag. Dus wij regelen dat we die week nog een scan konden laten maken. Maar toen zag k aan de muur een bord hangen met daar alle menselijke holtes en allemaal van die dingen erop. En daar stond sinussen op, toen ging er een lampje branden. Want ik had de week dr voor een scan van me sinussen gemaakt. Hahha dus die had ik wel al gehad, alleen hadden ze die niet aan die arts doorgegeven. Maar ja uiteindelijk is t goed gekomen. Later hoorde ik dat k terug moest komen, omdat die holtes verstopt zaten en dat kon een ontsteking zijn, maar gister belde ze me op en t was geen ontsteking gewoon wat weefsel ofzow:S:S dus dat is niet erg, kan dus gewoon blijven zitten. Nou toen tijdje later naar de anesthesist. Die dacht mij nog te moeten uitleggen hoe een operatie gaat en hoe ze je in slaap brengen enzo. Haha maar ja toen ging die door me status bladeren en toen had die wel in de gaten dat dat een beetje dom was. Nou verder heeft die alleen wat vragen gesteld, dus daar was k ook snel klaar. Toen ben ik lekker naar buiten gegaan, want k had eigenlijk nog een looptest, maar die fysio belde af. Dus dit dagje was klaar!!
DINSDAG: Vandaag had ik dan die looptest. Moest eerst een vragenlijst invullen over kwaliteit van leven. Allemaal vragen hoe je t leven ziet, en of je ermee om kan gaan dat je zik bent enzo. Snap wel dat dat moet, maar vind dat stomme vragen. Of je wel eens binnenshuis blijft omdat je je schaamt hahhha NEEEEEEEEE!!!!!!!! Hahhahh maar ja toen ff wat krachttestjes. Armen en benen. Jaja ik ben sterk!! Jaaa ik moest met me been die arm van die fysio weg drukken. En hij wilde me aanmoedigen, roept die ineens…Maak me gek! Ohh dat was egt zo grappig. Nou en toen die looptest. Moet je 6 min lopen zonder zuurstof en dan kijken ze hoeveel je kan lopen. Ik had ong 350 meter dacht ik. Dus tijd voor nieuwe longen zeg ik dan maar. ’s Avons kwamen rianne met dr vader en hanneke nog langs. Was echt heel gezellig. Hebben leuke foto’s gemaakt die komen nog op me site. Ja srry ik beloof heel veel foto’s maar dit weekend doe ik het echt. Kost zoveel tijd. Maar dat bezoek was heel gezellig enzo. Lekekr roddelen;) en vooral erg lachen:P Maar k had nog iets die dag, maar weet t ff niet meer. Nou als t egt belangrijk is schrijf k dat er nog wel een keer bij.
WOENSDAG: Vandaag was de grote dag! Hartcatheterisatie! Ohhh mensen wat was ik bang. Kreeg smorgens zo pilletje om wat suf te worden, iedereen krijgt dat hoor, niet om dat ik geschift ben hiiii voor de mensen die dat denken. Maar ja ik zo pilletje, dat hielp egt helemaal NIKS! Was nog net zo opgefokt als daarvoor. Nou toen kreeg ik zo geel hemd aan, lekker voor schut maar ja! En toen naar die afd. leek wel een operatiekamer, precies zo bed en zo lamp boven je hoofd. Dus ik nog banger he, en me moeder mocht er ook niet bijblijven die werd weg gestuurd toen ze me helemaal klaar gelegd hadden. Monitor aansluiten, zuurstof af, blauw laken over je heen, met alleen zo gat dr in bij je lies. Dus me moeder weg. En daar lig je dan. Lamp op je gericht……2 verpleegsters…..en een vrouwelijke arts. Radio aan…..tegen de zenuwen! Verdoving nummer 1! In me lies he, ohh auwa man! Maar ja ik dacht nou na de verdoving komt t wel goed. Toen die catheter naald dr in! Ik gillen!!!!!!! Dacht dat die er uit me rug weer dr uit kwam zo pijn! Ik zeg dus, ja ik voel t heel erg. Zegt die verpleegster, ja dat kan we hebben t te weinig verdoofd. Zat die halve verdovingsspuit nog vol!!!!!!!! Ohhh verdoving nummer 2 dan maar! Weer pijn! Nou toen weer die holle naald in die lies. Was die mis! Andere dokter dr bij! Een man…….een chagrijn….meteen radio uit! Die jatst keihard die naald dr in, maar hij zat wel goed. Die dokter weer weg en toen ging die vrouw die catheter door die naald naar me hart schuiven. Dat doet geen pijn, krijg je alleen hartkloppingen van! Heeeel erg. Maar ik kon wel mee kijken op zo tv. Hahha zie je zo ja hart dat die slang dr in gaat en me ene long zo bewegen. Nou dat onderzoek duurde half uurtje denk ik. Slang dr uit, naald dr uit. Maar toen moesten ze nog een bloedgas uit me lies prikken, want die was de week dr voor niet gelukt uit me pols. Dus ze prikt 1 x mis en de 2e was dan wel goed. Eindelijk, we hebben onze bloedgas!!! En toen gingen ze me lies verbinden met drukverband. Kon nii eens meer me onderbroek aan hahha! Daar moest k dus 2 uur helemaal mee plat liggen. Dus ik werd in me eigen bed getild en weer naar me eigen kamer gebracht. Daar heb ik nog 2 uur plat gelegen en toen mocht t verband dr af! En toen moest ik gaan zitten, haha HOESTBUI!!!!!!!!!!!!! Ohh egt een half gals vol gehoest. Hiii! Maar ja toen lekker douchen al liep ik de hele dag mank maar ja. Nu is me hele lies nog blauw. En toen weer snel naar buiten de zon in! En de rest van de dag niks doen.
DONDERDAG: hahha ja vandaag weer een auwa auwa dag. Verstandkies dr uit! Hahhahha ja nu kan ik dr om lachen maar toen niet. Weer zenuwen, kwamen ze weer met zo pilletje, maar die hoefde ik niet hahha! Nou kom ik bij die kaakchirurg, wist die helemaal niet waar ik voor kwam!:O Nou ja heb k m dat maar s ff verteld. Hup 3 verdovingen in me mond. Hele linkerkant van me mond verdoofd, zelfs de helft van me tong en lip hahha! Toen die kies in 100 stukken breken boren en zagen, jaja die man hield van grog geweld! Ik zal een foto maken van me kies, heb m meegenomen! Komt ook in me fotoboek haha! En toen ging die t hechten……zegt die toen t DICHT was! Ohh ik ben een stukje kwijt denk dat dat er nog in zit. Hup ging die dat gat weer open maken! Ohh mensen dat doet pijn. En toen had die t open en zat die in dat gat te graven, zegt die ineens weer. nee sorry het ligt hier toch !!!!!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAH! Nou ja dan nog maar keer hechten he. En nu heeft die er zo antibioticagaas ingestopt en die mag er dinsdag door me eigen tandarts uitgehaald worden. Nou toen naar de afdeling. En ik had echt hele erge pijn, dus ik vraag pijnstillers, zegt die zuster. Ja je kan een zetpil krijgen. Ja daaaaaag! Egt niet ik wil alleen dingen door me mond! Dus ik kreeg 1 paracetamol, maar ja de mensen die een kies hebben laten uitsnijden weten dat dat niet genoeg is. Dus om 4 uur pas he, 3 uur later inmiddels kwam er een zaalarts. Egt een hele lieve was dat, die was die 2 weken daar. En die gaf me goeie pijnstillers, en nu mag ik om de 4 uur ibuprofen! Dus nu doet t geen pijn meer.!!!!! Jeeeeeej!
VRIJDAG: vandaag, laatse dag. Deel 2 van de looptest, Nou je raad t nooit, wat k moest doen. Komt ie he voor alle scholieren! Een shuttlerun!!!!!!!! Ohhhhhh egt waar, zonder zuurstof weer. Nou ik kwam tot t derde piepje! Hahhha. Dus was heel snel klaar, maar had t echt heel erg benauwd. Maar ja was wel lekker snel klaar. Ff flink zuurstof snuiven bijkomen en weer naar me kamer. Me moeder daar alle spullen inpakken en ik douchen! Nette kleren aan en op naar t afscheid van dr van der laag! Want die gaat met pensioen. Egt een lieve dokter is dat! Maar ja nu ging die dus weg. Heel sympsium over cf eerst. Was wel interessant vond ik. Over voeding ook enzo. Dus heb weer wat geleerd. Hiii. En toen t afscheid van dr van der laag! Kon je in een paar zalen mee kijken op een scherm of ik de échte’ zaal gaan zitten. Wij zaten in een zaal met zo scherm. Was makkelijker. En was egt heel mooi! Kreeg allemaal cadeaus. En allemaal praatjes van andere artsen en andere mensen. Nou en toen kwam de burgemeester van utrecht denk ik. Weet t ff niet meer hahha! Maar die kwam dr van der laag een Lintje uitreiken!!! Ohhh normaal boeit me dat niet zo als iemand dat krijgt, maar hij zelf vond t helemaal geweldig. Was egt heeeel mooi! Heeft die ook verdient! Omdat die altijd veel voor mensen gedaan heeft met cf. Onder andere fokkamp opgericht. Hij vond t ook heel erg dat dat niet mag! Echt sneu. Maar ja daarna was nog een receptie. Daar waren natuurlijk andere cfers en getransplanteerde. Lekker segregatiebeleid fucken! Hahhha Ohhh en dr waren ook weer mensen van die firma’s En een van die mannen had het nieuwste model sprayapparaat bij zich. Wow die ga ik maandag bestellen! Hoef je geen half uur meer te sprayen maar 8 minuten!!!!!!!!! Haha die wil k hebben! En die kan je in je broekzak meenemen. Batterijtje dr in en klaar! Hii moest t ff zeggen, vind m echt vet. En toen ben ik nog ff dr van de laag een hand gaan geven en ff bedanken en heel lief kaartje gegeven. En toen ging ik lekker eindelijk naar huis!!!!!!!!!!!!! Over 4 weken zal ik horen of ik op de lijst mag. Ik zelf heb wel t gevoel dat t mag, maar ja ik weet t nog niet. Dus iedereen duim voor mij.

En dan op naar een nieuw leven!!!!!!!!

Geen opmerkingen: